13-07-14

10 wetenschappelijk bewezen manieren om gelukkiger te worden

Hoe word ik gelukkig? Het is ongetwijfeld een van de meest gestelde vragen door de mens. Studies tonen aan dat iedereen gelukkiger en minder gestresseerd kan worden met deze 10 simpele tips. (Knack 13/7/2014)

 

vivapo biedt activiteiten aan die voldoen aan ACHT van de TIEN bewezen manieren om gelukkiger te worden ... waar wacht je nog op?

KnipogenViviane

 

1. Probeer het gewoon

Alleen al proberen om gelukkiger te zijn, verhoogt mogelijk het gevoel van welzijn. Onderzoekers van de universiteit van Missouri vroegen aan vrijwilligers uit twee groepen om naar opbeurende muziek te luisteren. De ene groep moest tijdens die activiteit een poging doen om zich gelukkig te voelen, terwijl de andere groep niets meer deed dan gewoon luisteren. Het experiment toonde aan dat de groep die actief had geprobeerd om gelukkiger te zijn na afloop een positiever gevoel overhield aan de opdracht dan de andere groep. Een tweede, gelijkaardige studie, die twee weken duurde, had eenzelfde resultaat. De onderzoekers concludeerden dat alleen al het zich concentreren op gelukkig zijn tot een gelukkig resultaat kan leiden. Download dat aanstekelijke liedje van Pharrell Williams dus op uw iPhone of iPod en 'Clap along if you feel like a room without a roof'.

Probeer het gewoon en kom naar een activiteit uit het zomeraanbod van vivapo!

2. Trek de stekker er even uit

In deze door de technologie gedomineerde wereld zijn we met z'n allen verknocht aan onze mobieltjes en tablets. Onderzoek van de universiteit van Göteborg toont aan dat mensen die voortdurend in de weer zijn met hun elektronische toestellen een grotere kans hebben om fysieke en mentale problemen te ontwikkelen zoals stress, depressie en slaapproblemen. Dat heeft niet enkel te maken met het kijken naar het scherm, maar ook met het feit dat men constant bereikbaar is. Ook kinderen lopen het gevaar om angstaanvallen en depressies te ontwikkelen als ze te veel tijd doorbrengen voor de tv of spelletjes op de computer spelen. De oplossing: zet die toestellen elke dag uit en trek je even terug uit de sociale media en je inbox. Je slaapt niet alleen beter, maar ook je productiviteit en je zelfvertrouwen nemen toe.

Door het volgen van een activiteit uit het aanbod van vivapo krijg je tips voor thuis!

3. Ga naar buiten

Te lang in de zon zitten, is niet goed voor de huid. Maar volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn méér ziektes te wijten aan een gebrek aan zonlicht dan aan een teveel ervan. De aanmaak van vitamine D, wanneer onze huid in contact komt met UVB-stralen, heeft immers grote gezondheidsvoordelen. Bovendien zijn vitamine D-supplementen niet voldoende om het natuurlijke zonlicht te vervangen.

Heb je zomerse natuurbeleving op 11 juli te Brugge gemist?
Geen nood, er zijn nog enkele plaatsen vrij voor een zomerse natuurbeleving op  23 augustus in het provinciaal domein 't Velde te Ardooie

4. Mediteer

In de westerse cultuur is meditatie nog steeds niet ingeburgerd. Nochtans zijn de voordelen ervan wetenschappelijk bewezen: meditatie kan een behandeling zijn voor migraine en zelfs diabetes en het vermindert bovendien negatieve gevoelens. Meditatie maakt mensen ook tevredener en verbetert het immuunsysteem. Hoewel het geen onmiddellijk resultaat geeft, is het een van de meest effectieve manieren om op lange termijn gelukkiger te worden.

In het zomeraanbod van vivapo vind je een aantal suggesties.

5. Geef geld uit (aan anderen)

Volgens onderzoekers van de universiteit van British Columbia en Harvard maakt geld wel degelijk gelukkig - maar enkel als je het aan anderen spendeert. Al draait het niet enkel om geld. Dagelijks een goede daad verrichten en altruïsme kunnen het geluk en de algemene tevredenheid over het leven doen toenemen, zo staat in een studie in het vakblad Journal of Social Psychology, waaruit blijkt dat goede daden verrichten even gelukkig maakt als elke dag iets nieuws uitproberen.

6. Lach alsof het oprecht is

Niemand houdt van façades en valse vrolijkheid, maar volgens wetenschappers is lachen niet enkel een uitdrukking van gelukkig zijn, maar kan het ons ook gelukkig maken. De gezichtsspieren geven immers rechtsreeks feedback aan de hersenen. Wanneer je lacht, wordt de gebruikte spiercombinatie door de hersenen dan ook geassocieerd met geluk. Op die manier denkt je brein dat je je goed voelt. Voor de meesten is het trouwens ook gewoon makkelijker om de gezichtsuitdrukking te controleren dan de gedachten. Hoewel het niet de bedoeling is om negatieve gevoelens te onderdrukken, kan af en toe een lach op je gezicht toveren helpen om je beter te voelen.

Lachen kan je 'leren' op 17 juli tijdens de dagworkshop de kunst van het lachen om niets, op 11 augustus tijdens een gratis initiatie lachyoga aan zee (Zeebrugge) en vanaf 22 september in vivapo's lachclub op maandagavond.

7. Ga op in het moment

We kennen allemaal het gevoel dat de tijd voorbijvliegt wanneer je het naar je zin hebt. Dat is het geval wanneer je volledig opgaat in wat je aan het doen bent, bijvoorbeeld een fietstocht maken of een kruiswoordraadsel invullen. Het is een ervaring die je zelf creëert en die niet van buitenaf werd opgelegd. Daarnaast kan je jezelf letterlijk verliezen in het moment. Eenmaal het voorbij is, blijf je met een geluksgevoel achter. Daarom is het ook van groot belang dat mensen plezier hebben in hun job zodat het niet als werken aanvoelt.

Dit kan o.m. door een namiddag Mijmeren op papier, een creatieve en meditatieve workshop te Lissewege op 2 en 3 augustus

8. Raak iemand aan

Facebook is een geweldige manier om met mensen in contact te komen, maar het brengt geen tevredenheid of geluk. Wetenschappers van de universiteit van Michigan ontdekten dat hoe meer mensen Facebook gebruiken, hoe minder gelukkig ze waren. Wanneer ze fysiek contact hadden met anderen, of zelfs via de telefoon, voelden ze zich daarentegen een stuk beter. Het is een van de vele studies die aantonen dat aanraking helpt en een gebrek aan intimiteit schadelijk is. Aanraking verbetert het immuunsysteem en vermindert angstgevoelens. Reeds van bij de geboorte is aanraking een van de belangrijkste en meest ondergewaardeerde menselijke basisbehoeftes. Kinderen die niet worden geknuffeld, zullen de negatieve gevolgen daarvan mogelijk in hun latere leven meedragen. Maar ook als volwassene blijft tederheid belangrijk. De oxytocine die vrijkomt, vermindert immers de hoeveelheid stresshormoon cortisol. Is er niet meteen iemand in de buurt, neem dan gewoon je kat of hond op de schoot. Ook dieren hebben er immers alle baat bij.

Laat je raken tijdens de tweedaagse residentiële workshop Spiegelen van 27 tot 28 september in Ter Loo te Zedelgem 

9. Ga sporten

De endorfine die vrijkomt tijdens het sporten geeft uiteraard een onmiddellijke boost, maar regelmatig sporten maakt ook op lange termijn gelukkig. Verschillende studies wijzen dat uit. Wetenschappers raken er bovendien meer en meer over eens dat sporten zelfs efficiënter is dan antidepressiva voor de behandeling van een depressie.

Endorfine (gelukshormoon) komt ook vrij tijdens het lachen in het algemeen, tijdens lachyoga in het bijzonder.  In het menu van vivapo's lachclub vind je een aantal 'open' activiteiten. 

10. Maak van gelukkig worden geen doel

Alle voorgaande tips mogen er niet toe leiden dat gelukkig zijn een doel op zich wordt. Gelukkig zijn is immers geen eindpunt, maar een gevoel dat deel uitmaakt van het leven. Als je geluk als einddoel neemt, word je daar alleen maar ongelukkig van. Meer haalbare doelstellingen zijn het lichaam en de geest gezond houden door te focussen op activiteiten als bijvoorbeeld het onder de knie krijgen van een bepaalde vaardigheid, vrienden uitnodigen of een paar keer per week te gaan sporten.

08-07-14

vivapo maakt in haar begeleiding gebruik van het kernkwadrant en van schrijfopdrachten

Op Linkedin las ik een aankondiging voor een een aantal workshops Reflectief en Creatief Schrijven.
De workshops richten zich tot wandelcoaches en trok mijn aandacht door o.m. één van de thema's van de vervolgworkshops: 
kernkwadrant.

Ik maak voor persoonlijk gebruik én in mijn begeleiding gebruik van zowel het kernkwadrant als het Reflectief en Creatief Schrijven.

Om hun kwaliteiten te ontdekken hebben deelnemers aan het jaartraject© boomoliën 2013-2014 - respectievelijk in het DC 't Reitje en bij vivapo - kennis gemaakt met het kernkwadrant en bij de twee laatste sessies met een schrijfopdracht. Ook in de volgende jaartrajecten© die respectievelijk op 23 september en 24 september starten, komt dit aan bod.
Dit geldt ook voor deelnemers aan Ontdek je kwaliteiten tijdens een individueel 
jaartraject© boomoliën, dat eveneens in september start.

Zowel Reflectief en Creatief Schrijven als Werken met het kernkwadrant staan dan weer op het programma van de tweedaagse workshop SPIEGELEN op 27 en 28 september.

Deelnemers aan de workshop Zomerse Natuurbeleving te Brugge op 11 juli en te Ardooie op 23 augustus kunnen kennis maken met het kernkwadrant én met een schrijfopdracht.

Last but not least staan o.m. een Stiltewandeling (in de natuur) en Reflectief en Creatief Schrijven op het programma van de Workshop Mijmeren te Lissewege op 2 en 3 augustus.

 

Nieuwsgierig? Dan ben je van harte welkom op bovenvermeld aanbod van vivapo. Het volstaat om op de datum van de respectievelijke activiteit te klikken om meer informatie te bekomen.

 

Viviane Van Pottelberghe
Wandelcoach en stiltebegeleider
Consulent Bouchardon Boomoliën

 

07-07-14

Aanbevolen websites en films

Op deze blog vind je (in de rechterkolom) een overzicht van zowel aanbevolen films als aanbevolen websites.

Ik vul deze lijsten regelmatig aan, in eerste instantie omdat ik ze voor mezelf interessant vind maar ook omdat ik dit wil delen met de bezoekers aan deze blog.

Recent heb ik op de lijst met aanbevolen websites toegevoegd:

- SAMEN LEREN NATUURLIJK, Een website om 'een duurzame samenleving creëren in verbinding met elkaar en met de natuur' van de Nederlandse bioloog Jettie van den Houdt uit Wageningen

- FILOSOFISCHE WANDELINGEN, met info over filosofische wandelingen als teambuilding voor bedrijven en organisaties maar ook voor particulieren van de Nederlandse filosofe Diana Blanken

De lijst met aanbevolen films heb ik aangevuld met een aantal filmpjes die door Jettie van den Houdt en Diana Blanken op YouTube werden gezet.

Aarzel niet om op dit bericht te reageren nadat je een bezoekje hebt gebracht aan bovenvermelde sites. Ondertussen wens ik je veel lees- en kijkplezier!

VivianeKnipogen